Wspólne kontrole polsko-niemieckie
Stan techniczny z wykorzystaniem mobilnej stacji diagnostycznej, czas pracy kierowców oraz uiszczenie opłaty drogowej sprawdzali inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. W działaniach kontrolnych uczestniczyli przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) i Federalnego Urzędu Logistyki i Mobilności (BALM).
We wtorek (17 września 2024 r.) na autostradzie A2 koło Świecka (MOP Gnilec), inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej i Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym przeprowadzili kontrole, w których uczestniczyli przedstawiciele GITD i niemieckiej służby kontrolnej BALM. Na punkcie kontrolnym obecni byli Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski oraz Prezydent BALM Christian Hoffmann.
Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zaprezentowali m.in. funkcjonalności mobilnej stacji diagnostycznej, na której prowadzone są szczegółowe kontrole stanu technicznego pojazdów w warunkach drogowych. Wspólne działania pozwoliły też na wymianę doświadczeń w zakresie analizy czasu pracy kierowców, w tym wykrywania manipulacji w tachografach. Weryfikowano także uiszczenie opłaty drogowej.
Tego dnia przeprowadzono w sumie 14 kontroli. Funkcjonariusze ujawnili 13 usterek technicznych w kontrolowanych ciężarówkach. Były one przyczyną zatrzymania 5 dowodów rejestracyjnych. Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim hamulców i opon. W jednej z ciężarówek ujawniono również niedozwolone urządzenie (emulator AdBlue) symulujące prawidłową pracę niesprawnego układu oczyszczania spalin. Dwie z ujawnionych usterek układów hamulcowych powodowały bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kontrolujący stwierdzili również naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców i tachografów. Za naruszenie tych przepisów oraz przepisów o ruchu drogowym inspektorzy nałożyli na kierowców 6 mandatów karnych.
Niektóre z ujawnionych nieprawidłowości będą również podstawą do wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kary pieniężnej wobec przewoźników drogowych oraz osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie.